صرفنظر از اجرای برخی برنامه های تحولی به خاطر سند ۲۰۳۰



صرفنظر از اجرای برخی برنامه های تحولی به خاطر سند ۲۰۳۰

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در نشست خبری که در سالن غدیر مجموعه حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر آموزش و پرورش پیش از پاسخ به پرسش خبرنگاران در سخنانی اظهار کرد: کم کم به پایان سال تحصیلی نزدیک می‌شویم. سال تحصیلی ۹۷_۹۸ علیرغم مشکلات در حوزه اعتباری سال مفیدی برای نظام آموزشی بود که مدیون زحمات همکارانم بود. در سال ۹۷ سند تحول را مورد بازنگری قرار دادیم و برای استقرار آن و فراهم کردن زیرساخت‌های عملیاتی آن اقدام کردیم. حلقه آخر برای اجرای سند تحول با تصویب ۶ زیر نظام مهیا شد.

وی ادامه داد: برنامه‌های مبتنی بر سند را در دستور کار قرار دادیم. بر این اساس برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول در محتوا و تغییر ساختار آموزش و پرورش تغییراتی ایجاد کرد.

بطحائی گفت: مهمترین زیر نظام‌ما سند تحول درس ملی است که می‌گوید چه چرخشی در محتوا باید رخ بدهد که به یادگیری محتوای مطلوب ختم شود. برنامه ویژه مدرسه یا همان بوم را اجرایی کردیم تا انعطاف لازم را در اختیار مدرسه قرار دهد. برنامه بوم فوق برنامه نیست بلکه برنامه رسمی مدارس است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: با افتخار می گویم که در ۵ هزار مدرسه متوسطه اول مهارت آموزی پایه را اجرا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مهمترین رویکرد ما از حیث مدیریتی، مدرسه محوری است گفت: چهار برنامه عملیاتی مربوطه از سال ۹۷ آغاز شد. نخست به صورت آزمایشی ابتدا در سه و سپس هفت استان برنامه ارتقای سنجش صلاحیت‌های معلمی انجام و گواهینامه صلاحیت به آنها اعطاء می‌شود. کسی می‌تواند مدیر مدرسه باشد که این گواهینامه را دارا باشد.

بطحائی ادامه داد: نظام کنترل کیفیت دومین برنامه است. مدارس دولتی ما مورد بررسی قرار خواهند گرفت و رتبه بندی خواهند شد تا مشخص شود کجا پیشرفت و کجا پس رفت داشته‌اند. تفویض اختیار به مدارس نیز سومین برنامه ماست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه سال ۹۸ را بر اساس سند تحول تنظیم کرده‌ایم که البته اولویت‌بندی شده است گفت: متناسب با منابعی که در اختیار قرار می‌گیرد دامنه و گستره برنامه کم یا زیاد خواهد شد. در سال ۹۸ غیر از سند تحول هیچ برنامه دیگری در دستورکار نداریم.

بطحائی ضمن اعلام اینکه ۱۰ هزار کلاس درس جدید در سال ۹۷ در اختیار دانش آموزان قرار گرفت افزود: نیمی از این کلاس‌ها توسط خیرین مدرسه ساز ساخته شد که باید از آنها قدردانی کنیم. امیدواریم در سال ۹۸ به همین تعداد کلاس درس به مجموعه مدارس اضافه کنیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در سال ۹۷ مرکز کنترل اردوها را با کیفیت بیشتری کارشان را ادامه دادیم. تمام ملاحظات در دستورالعمل اردوهای باید لحاظ بشود و در این مرکز انجام شد تا خطرات اردوها و سفرها را به حداقل برسانیم

وی اضافه کرد: حدود ۶۰۰ هزار نفر در اردوی راهیان نور شرکت کردند. بیش از ۶ میلیون دانش آموز در مسابقات فرهنگی و هنری و ورزشی شرکت کردند. در ۵۰ هزار مدرسه ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب برگزار کردیم اما هنوز در حوزه کتابخوانی جای کار بسیار است. در انتخابات دانش آموزی ۹ میلیون دانش آموز شرکت کردند که یک تربیت سیاسی و اجتماعی است. ۷ میلیون دانش آموز ما عضو تشکل‌های دانش آموزی هستند.

فعالیت آموزش و پرورش در مناطق سیل زده

وی اظهار کرد: در بحث پشتیبانی از هموطنانمان در مناطق سیل زده ما سه نوع کار را در دست انجام داریم. یکی بازسازی ۱۵۰۰ مدرسه در این مناطق است که ۲۰۰ مدرسه از این تعداد کامل تخریب شده است. برای ۱۳۰۰ مدرسه که نیاز به بازسازی دارند تلاش ما این است تابستان این کار صورت بگیرد. در مورد ۲۰۰ مدرسه تخریبی باید کمی صبر کنیم و تعداد جمعیت روستاها مشخص شود و مدارسی که نیاز به تخریب و بازسازی دارد به سرعت در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت.

بطحائی گفت: تشکیل کلاس‌های جبرانی خصوصاً برای دانش آموزان پایه ۱۲ نیز این روزها در دستور کار است و از این جهت نهایت تلاش را می‌کنیم. فرزندانمان در این مناطق با مشکل مواجه نشوند. در بخش سوم هم تلاشمان این است که همکاران فرهنگی آسیب دیده در این مناطق را حمایت کنیم.

وی درباره بحث انتصاب‌هایی که این روزها در سازمان پژوهش نیز گفت: من به آقای ذوعلم هم گفته ام که پیشینه افرادی که منصوب می‌شوند اطلاع رسانی شود. البته این به این معنا نیست که خطایی در انتصاب صورت نگرفته یا نمی‌گیرد.

سند ۲۰۳۰ در مدارس اجرا نمی‌شود

وی درباره اخباری که در حوزه اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ در بخش‌هایی از آموزش و پرورش صورت می‌گرفت نیز گفت: بنده بازرسانی را تعیین کردم و در مواردی بوده است که تذکر داده شده و یا فرد جا به جا شده است. حساسیت روی سند ۲۰۳۰ فقط حساسیت روی محتوا نیست و به خاطر هویت ملی ماست که روی آن حساس هستیم. اجرای سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش باید متوقف شود چه تحت این عنوان و چه بدون نام بردن از آن. واقعاً مصادیق فراوانی در این حوزه در آموزش و پرورش وجود نداشته و موارد انگشت شماری بوده است و این موارد بدون رعایت سلسله مراتب با ابلاغ مستقیم بنده مورد رسیدگی قرار گرفته است و جلوی کار را گرفتند.

وی همچنین گفت: یک جاهایی سند ۲۰۳۰ مانع پیشرفت آموزش و پرورش می‌شود چون انگ اجرای سند ۲۰۳۰ به ما نخورد ما از اجرای برخی برنامه‌ها باز می‌مانیم. ما بسیار مترقی تر از حرف‌هایی که در سند ۲۰۳۰ زده شده را در سند تحول بنیادین داریم. مثلاً درباره عدالت آموزشی ما خودمان پیش قدم هستیم که این عدالت برای دختران و پسرانمان‌مهیا نشود. بسیاری از تئوری‌های تعلیم و تربیت در دنیا ریشه اش تعلیم و تربیت اسلامی است.

وی بیان کرد: اصلاً ۲۰۳۰ کیلویی چند؟ اگر جایی اشتراک مفهوم است نمی‌توانیم اصول خود را کنار بگذاریم، چون ۲۰۳۰ هم آن را گفته است. من به همکارانم گفته ام که مبادا برای آنکه انگ نخوریم اصولی را کنار می‌گذاریم. مبادا به خاطر انگ ۲۰۳۰، خودمان را منزوی کنیم و حرف‌هایمان را به جامعه بین المللی نزنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی درباره کمبود معلم برای سال تحصیلی آینده بیان کرد: در آموزش و پرورش کمبود معلم داریم اما به این معنا نیست که کلاس ما در مهر ۹۸ خالی بماند. ما تکلیف نیروی انسانی سال تحصیلی آینده را امروز استان به استان بسته ایم و کاملاً برایمان روشن است که چقدر نیرو در کدام بخش باید بگیریم. طی سه سال آینده تعداد زیادی از فرهنگیان بازنشسته می‌شوند که در حال برنامه ریزی با دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی هستیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره تغییر ساختارها در آموزش و پرورش گفت: تشکیلات در سطح ستاد همین روزها ابلاغ خواهد شد. بعد از هفته معلم به جمع بندی رسیده و اعلام می‌کنیم و مرحله بعد تغییر ساختارها در سطح استانی است که پیش نویس آن آماده شده است.

تلاش می‌کنیم طرح رتبه بندی اجرا شود

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان در سال ۹۸ گفت: ما پیشنهاد را به دولت فرستادیم و حک و اصلاحاتی صورت گرفت و بهمن ماه بحث‌های بودجه‌ای مطرح شد و مجال طرح این موضوع در دستور کار دولت قرار نگرفت و بنا شد مفصل هیأت دولت روی آن بحث کند و بعد بحث سیل آن را تحت الشعاع قرار داد.

وی بیان کرد: البته شرایط اقتصادی که سال ۹۸ بر کشور حاکم می‌شود و صادرات نفتی و غیرنفتی و درآمد ارزی و مالیاتی ما تأثیر گذار بر اجرای رتبه بندی خواهد بود.

بطحائی گفت: حتی با مبلغی که الان در بودجه هست می‌شود شروع کنیم و همه اصرار من برای شروع آن است. نظام پرداخت‌های ما متناسب با شایستگی‌های نیروی انسانی قرار بگیرد. چون بعد از اجرای این طرح معنایش این نیست که حقوق‌ها دو برابر می‌شود. این تصوری است که در اذهان برخی فرهنگیان شکل گرفته است.

به دنبال فروش املاک مازاد هستیم

وی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره سامان دهی و واگذاری املاک مازاد در آموزش و پرورش نیز گفت: درباره واگذاری املاک ما هم مجدانه دنبال آن هستیم اما موانعی هست که برطرف کردن آن زمان‌بر بوده است. برخی املاک ما سند ندارد. برخی املاک تنها برای امر آموزش وقف شده اند. موانعی وجود دارد که کار ما را کند کرده است. در ماه‌های پایانی سال هم صلاح آموزش و پرورش نبوده است اما آن را دنبال می‌کنیم. اما در سال جدید این موضوع را دنبال می‌کنیم که بتوانیم املاک مازاد را بفروشیم و فضاهای مورد نیاز آموزشی احداث کنیم.

هنوز برای استقلال پژوهشگاه به نتیجه نرسیدیم

وی در پاسخ به پرسش دیگر مهر در خصوص نتیجه تلاش‌ها برای استقلال پژوهشگاه آموزش و پرورش و جلوگیری از ادغام این پژوهشگاه در سازمان آموزش و پرورش گفت: درباره استقلال پژوهشگاه هنوز با سازمان امور اداری و استخدامی نرسیده ایم. طبق یکی از قوانین هر دستگاه می‌تواند تنها یک بخش پژوهشی داشته باشد و ما هم دلایل خود را داریم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر در خصوص اختلاس ۵ میلیارد تومانی در آموزش و پرورش یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان و اینکه چرا سیستم‌های نظارتی آموزش و پرورش متوجه آن نشدند گفت: ما همچنان در حال بررسی ابعاد این ماجرا هستیم ولی گزارش‌هایی که ما تهیه کرده ایم با آنچه در فضای رسانه‌ها گفته شده متفاوت است اما به دنبال این هستیم ببینیم در سیستم ارزشیابی ما کجاها ایراد دارد و آن را اصلاح کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقادات روز گذشته رئیس جمهور مبنی بر ضعف دانش آموزان در زبان عربی و انگلیسی و ناتوانی آنها از انجام مکالمات ابتدایی زبان گفت: آموزش زبان را باید از انحصار زبان انگلیسی خارج کنیم. سالهاست در این باره تلاش می‌شود اما به نتیجه‌ای نرسیده ایم. فرمایش رئیس جمهور را دنبال می‌کنیم و روش آموزش را اصلاح می‌کنیم که بیشتر این ضعف به معلمان برمی‌گردد که باید تصحیح کنیم و آنگونه که رئیس جمهور گفت لااقل در متوسطه دوم به سمتی برویم که بچه‌ها بتوانند در حد مکالمه هم تخصص و مهارتی پیدا کنند و تکیه محض بر گرامر نباشد

بطحائی در پاسخ به پرسش دیگری درباره زمان برگزاری آزمون استخدامی سال ۹۸ گفت: برای دریافت ۵۵ هزار مجوز جذب از طریق ماده ۲۸ و دوره‌های چهارساله در حال رایزنی هستیم اما اینکه روی چند مجوز به توافق برسیم را نمی‌دانیم، اما جلسات شروع شده و نتیجه به‌زودی اعلام می‌شود.

بطحائی درباره شهریه مدارس غیردولتی نیز اظهار کرد: سامانه‌های نظارتی را تقویت و نگاه واقع بینانه به همکارانمان داریم. ۱۰، ۲۰ مدرسه آبروی سایر مدارس غیردولتی را نبرند و تیم‌های نظارت امسال باید تقویت شود و به مدارسی که با تخلفات خود آبروی بقیه را می‌برند اجازه عرض اندام نمی‌دهیم و تخلفی گزارش شود ابتدا تذکر و بعد لغو مجوز انجام می‌شود.

وی درباره تشکل‌های فرهنگیان نیز گفت: نگاه ما باید به آنها به عنوان ظرفیت باشد و پل ارتباطی بین بدنه تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز هستند و می‌توانند کارکرد مؤثری را برای بهبود آموزش و پرورش داشته باشند. البته نشست و برخاست با تشکل‌ها را بیشتر کرده ایم، اما به دنبال شورای عالی تشکل‌ها و معلمان هستیم که به صورت منظم و با دستور کار مشخص دور هم جمع شوند.

بطحائی درباره اعتراضات روز پنجشنبه معلمان گفت: باید تشکر کنم از اینکه در روز تعطیلی مدارس این اتفاق افتاد و با تأکید به استان‌ها فضای مناسبی برای بیان اعتراض و گلایه‌های فرهنگیان پیش بینی کرده بودیم اما از آن استفاده نکردند. همکاران عزیزم شرایط کشور در حال جنگ است و دشمن پشت دیوارهای خانه ما آمده و در چنین شرایط ملتهبی باید هوش مصنوعیمندانه‌تر مشکلات و خواسته‌های خود را بیان کنیم. وقتی در خیابان جمع می‌شوند ده‌ها آدم شر که دغدغه معلم را ندارند در کنار معلم قرار می‌گیرند و مطالبی را بیان می‌کنند که اصلاً دغدغه معلم نیست و با مصالح کشور نیز همخوانی ندارد.

بطحائی افزود: روز پنجشنبه در همدان بودم و به من گزارش دادند که در برخی شهرها همکاران بازداشت شده آزاد شدند اما در یک شهر دو نفر هنوز بازداشت هستند و به صورت مستمر در حال پیگیری برای آزادی آنها هستیم تا به جمع خانواده برگردند اما از همکارانم می‌خواهم با بصیرت بیشتری این کار را انجام دهند و اجازه سوءاستفاده به متخلفان را ندهند.

وی درباره ابهاماتی درباره تلویزیون تعاملی سینا عنوان کرد: سینا، دولتی است و فرد حقیقی نمی‌تواند سهام دار آن باشد. تلویزیون تعاملی فرصتی است که می‌تواند استفاده کنندگان فراوانی جذب کند. تا کنون ریالی هزینه نکردیم، ریالی هم دریافت نکردیم.