تبدیل مدل‌های مدیریت مدارس کشور به تبادل تجربه‌های آموزشی



تبدیل مدل‌های مدیریت مدارس کشور به تبادل تجربه‌های آموزشی

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد بطحائی در نشست هم‌اندیشی جشنواره «تجربه‌های موفق مدارس» به فراخوان جشنواره «تجربه‌های موفق مدارس» اشاره کرد و گفت: از سال گذشته برنامه‌هایی برای تغییر و ارتقای جایگاه مدرسه در نظر گرفته‌ایم که برنامه‌هایی با هدف ارتقای توانمندی مدیر مدرسه آغاز کرده‌ایم. مدیر مدرسه کنترل کیفیت مدرسه را انجام می‌دهد و باید سیاست‌های ابلاغی را در مدرسه اجرا کند البته مدیر مدرسه مسئول فرایند یاددهی و یادگیری در مدرسه است.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: امیدوارم جشنواره «تجربه‌های موفق مدارس» به‌خوبی به مرحله اجرا دربیاوریم چراکه این جشنواره برای ترویج روش‌های موفق اداره مدرسه می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

وی با قدردانی از زحمات و تلاش‌هایی که تاکنون برای جشنواره انجام شده است، اظهار کرد: امیدوارم جشنواره تجربه‌های موفق مدارس در حوزه مدیریت آموزشی بسیار اثرگذار باشد و بتوانیم به تدریج این جشنواره را به شبکه‌ای از تبادل تجربه‌های آموزشی تبدیل کنیم.

بطحائی به اهمیت تبلیغات و اطلاع‌رسانی این جشنواره در جامعه اشاره کرد و بیان کرد: در گوشه و کنار این کشور در مدارس رفتارها و مدل‌های مدیریتی دیده می‌شود که در قالب مدیریت آموزشی قابل تعریف است و تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای این جشنواره دارای اهمیت است چراکه دو نکته برگزاری جشنواره و اشاعه این تفکر بسیار مهم است و در این زمینه بخشنامه‌ای با امضای مدیران کل به مدارس ارسال شود.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: از تمامی مراحل اجرایی و علمی جشنواره مستندسازی صورت گیرد چراکه می‌توانیم در ادامه مسیر جشنواره از مواردی که در مستندات مطرح می‌شود برای ارتقای جشنواره استفاده کنیم.

در ادامه، مرتضی مجدفر دبیر اولین جشنواره ملی «تجربه‌های موفق مدارس» گفت: جشنواره دو کارگروه علمی و اجرایی دارد و بخش مسائل مالی و حقوقی بر عهده معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع است. همچنین جشنواره دو دبیرخانه دارد که یک دبیرخانه در دانشگاه شهید رجایی و یک دبیرخانه در معاونت آموزش ابتدایی مستقر شده است و دبیرخانه کارگروه اجرایی از ۵ اردیبهشت آغاز به کارکرده است. شعار جشنواره از سند تحول بنیادین برگرفته شده است و در راستای مدرسه‌محوری است و بنا بر تأکید وزیر آموزش‌وپرورش با مدارس به‌صورت مستقیم ارتباط برقرار خواهیم کرد.

مجدفر گفت: کارگروه علمی نظام‌نامه علمی جشنواره را تدوین کرد، چارت جشنواره به مرحله نهایی رسیده است و وظایف مشخص شده است بنابراین هشت حیطه در جشنواره داریم که هفت حیطه در دوره ابتدایی و یک حیطه در متوسطه دوره دوم خواهد بود.

وی افزود: تاکنون ۴۵ هزار نفر از پورتال سازمانی سازمانی جشنواره بازدیدکننده داشته‌ایم. ارسال آثار تنها از طریق پورتال سازمانی سازمانی جشنواره امکان‌پذیر است و برای طرح‌هایی که نیاز به راستی آزمایی دارند، ارسال ۱۰ تصویر و فیلم ۱۰ دقیقه‌ای پیش‌بینی‌شده است. یکی از مواردی که در فرم‌های داوری آثار گنجانده شده است، لزوم ارسال طرح‌ها در شش ساحت تربیتی سند تحول بنیادین است. اولین جشنواره ملی «تجربه‌های موفق مدارس» با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش و دانشگاه شهید رجایی برگزار می‌شود و در هفته اول مرداد نتایج داوری آثار اعلام و در هفته اول شهریور جشنواره برگزار خواهد شد تا مدیران مدارس با دست پر سال تحصیلی را آغاز کنند.

دبیر اولین جشنواره ملی «تجربه‌های موفق مدارس» ادامه داد: دبیرخانه این جشنواره تا ۳۱ خرداد ۹۸ آثار را می‌پذیرد، جشنواره ملی تجربه‌های موفق مدارس در محورهای برنامه‌ریزی و مدیریت، فرآیند آموزش، فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی، مشارکت والدین و جامعه محلی، فضا و تجهیزات، اقتصاد مدرسه و توسعه منابع، امور ویژه و آموزش و تحقق حقوق شهروندی که خاص دوره دوم متوسطه است، برگزار می‌شود.

مجدفر گفت: پیشنهاد می‌شود هم‌زمان با جشنواره ملی تجربه‌های موفق مدارس نمایشگاه جانبی نوآوری‌ها و دستاوردهای آموزشی مدارس، سازمان‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات و محصولات آموزشی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شود.

در پایان این هم‌اندیشی رئیس دانشگاه شهید رجایی هم به وظایف کارگروه اجرایی جشنواره اشاره کرد و گفت: به همین منظور در گام اول یک ستاد اجرایی در دانشگاه تشکیل شد که وظایف محوله را پیش می‌برد و پیشنهاد می‌کنیم با توجه به زمان باقی‌مانده تا جشنواره در عرصه اطلاع‌رسانی و تبلیغات بیشتر فعالیت شود.